10 نصائح لحماية طفلك من إدمان الموبيل

1- اقرائي لطفلك القصص وغني ليه أغاني لأنهم هيساعدوه على اكتساب المهارات اللغوية.
2- اطفي التليفزيون في الوقت اللي الطفل بيلعب فيه عشان ميتشتتش تركيزه لأن اللعب هو الطريقة الطبيعية للطفل ليتعرف على البيئة المحيطة حواليه.
3- لو محتاجة تلهي الطفل عشان عندك مطبخ أو ضيوف أي حاجة هتشغلك عنه، أعملي مكان فيه ألعابه كلها وألعبي معاه عن بعد مع طفلك، هو سامع صوتك وحاسس بأمان وفي نفس الوقت بيلعب وبيمسك بأيده الألعاب ويركب ويفك ويتعلم وكل دا بينمي مهارات الطفل المعرفية والحركية والفعل ورد الفعل.
4- ولو كان طفلك لا يأكل بسهولة فحاولي تأكليه وأنتي بتاكلي لأن الأطفال بتتعلم بالتقليد وهيحب يقلدك أنتي وباباه وأنتم بتاكلوا ويتعلم كمان عادات وأداب الأكل.
5- ولو أنتي في المطبخ خلي ابنك يلعب بالأطباق البلاستيك الآمنة، دا نشاط بيخليه يميز الأماكن والأحجام من خلال وضع االاطباق جوا بعض، وكمان بينمي مهاراته الحركية، وهو يحاول فتح وغلق أغطية الزجاجات البلاستيك.
6- خلي ابنك يساعدك في الأعمال المنزلية، مثلا تقشير بصلة وحفظ طلبات المطبخ عشان تنزلوا تشتروها و فرز الغسيل، وخليكي فاكرة حتي لو النشاط هياخد منه دقائق معدودة بس هيكون ممتع جداً ومسلي وتجربة مسلية مفيدة للطفل.
7-متخليش ابنك ينام ادام التلفيزيون.. لان بعد كدا هيكون صعب ينام من غيره واتعود انه ينام علي كرتون او صوت اي حاجة شغله.
8- نزلي ابنك الحضانة يتسهلك فيها جزء كبير من يومه، وياريت لو تربطيه برياضة من سن صغير تخرج طاقته وتحفز التركيز والانتباه ديما عنده.
9- خليكي عارفه انك قدوة لابنك زي ما بتمنعي منه التلفزيون والموبيل مش لازم يشوفك انتي طول اليوم قاعدة ادام التلفزيون ومش بتسيبي من ايدك الموضوع
10- لو لاحظتي اي تأخر لغوي أو مشكلة في التركيز والانتباه لازم تروحي لمتخصص فوراً وبلاش تأخري في الخطوة دي عشان متضعيش من وقتك ووقت الطفل.

التالي
هذا هو أحدث موضوع.
السابق
رسالة أقدم

إرسال تعليق

 
Top